DeCrisismanager interviewt Pim Takkenberg deel 2
“Cybercriminelen doen er alles aan om directieleden persoonlijk te raken", zegt Pim Takkenberg, oud-rechercheur en general manager bij Northwave. In een gesprek legt hij uit hoe cybercriminelen hun werkwijze veranderen.
Dat cybercriminelen in staat zijn om een hele organisatie stil te leggen, is alom bekend. Een sprekend voorbeeld is de aanval op het transportbedrijf Bakker Logistiek, waardoor het bedrijf 1,5 week vrijwel geen kaas meer kon leveren aan Albert Heijn.
Pim Takkenberg ziet bovendien dat cybercriminelen steeds harder en persoonlijker worden. “Bij een cyberaanval gaan ze bijvoorbeeld gericht op zoek naar de accounts van de directie. Directieleden beschikken niet alleen over de meest gevoelige informatie. Zij hebben ook zelf een persoonlijk belang dat bijvoorbeeld hun mailverkeer niet openbaar wordt én zij zijn degene die besluiten of er betaald gaat worden.”
Merk je ook dat zij tijdens het afpersen persoonlijker worden?
“Jazeker. Het komt bijvoorbeeld steeds vaker voor dat ze de gehackte organisatie bellen, om daarmee de druk extra op te voeren. Daardoor komt het extra dichtbij. In die gesprekken dreigen ze bijvoorbeeld om naar de pers te gaan, als er niet betaald wordt. Ook merk ik dat ze de directieleden steeds beter kennen. Ze weten hen bij naam te noemen en benaderen hen persoonlijk via de mail of telefonisch.”
Zie je ook andere trends, bijvoorbeeld in de manier waarop ze georganiseerd zijn?
“Ja. Criminelen werken steeds beter samen. De criminelen die de onderhandelingen doen, zijn vaak 24/7 bereikbaar en lossen elkaar in ploegendiensten af. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een voorstel gedaan om 80 bitcoins te betalen. Vervolgens kreeg ik als antwoord dat 100 echt het minimum was. Dat was vreemd, want hun eerdere voorstel was 90 bitcoins. Toen ik hem daarover aansprak zei hij: ‘Oh, dan heeft mijn voorganger u al een beter bod gedaan'. Blijkbaar was er een wisseling van de wacht geweest.
'Criminelen werken steeds beter samen'
En ze weten steeds beter wat hun klanten willen. Ik krijg bijvoorbeeld wel eens video’s toegestuurd waarin te zien is hoe ze gestolen data wissen. Daarmee bewijzen ze dat zij achter de aanval zitten en dat echt alles gewist is.
Ook heb ik na een betaling wel eens een rapport van 100 pagina’s toegestuurd gekregen waarin ze stap voor stap omschreven hadden hoe ze binnen waren gekomen. Dat vond ik natuurlijk wel interessant om te lezen. Het gaf goed weer hoe professioneel ze te werk gaan.”
Dit is het tweede artikel van een drieluik. Lees ook deel 1 waarin Pim Takkenberg vertelt hoe hij onderhandelt met criminelen. In deel 3 legt hij uit hoe criminelen in netwerken met elkaar samenwerken. Dat artikel verschijnt over twee weken.
Bron: decrisismanager.nl | Maaike Tindemans
Meer info over cybercrime
Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.
Cybercrime gerelateerde berichten
Nederland is niet goed voorbereid op Cyberaanval
Nederland moet zich beter voorbereiden op grote cyberaanvallen en ingrijpende digitale storingen. Dat geldt niet alleen voor de overheid, maar ook voor bedrijven en de samenleving als geheel. De impact van cyberaanvallen en/of digitale storingen ontwrichtingen kunnen het land namelijk ontwrichten, zegt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) maandag in een advies.
Interne netwerk van tientallen Nederlandse bedrijven en organisaties staat wagenwijd open voor hackers
Het interne netwerk van tientallen grote Nederlandse bedrijven, organisaties en overheden staat wagenwijd open voor hackers. Dat blijkt uit onderzoek van Ralph Moonen van beveiligingsbedrijf Secura, waarvan de resultaten aan BNR zijn bevestigd door twee andere beveiligingsbedrijven.
Cyberaanval die in eerste instantie enkel gericht leek te zijn op iPhone, blijkt groter te zijn dan gedacht
Een cyberaanval die in eerste instantie enkel gericht leek te zijn op iPhone, blijkt groter te zijn dan gedacht. Ook Google's eigen mobiele besturingssysteem Android en Windows PC's zijn via dezelfde website aangevallen.
Twee stappen verificatie voorkomt 99,9 procent van Cyberaanvallen
Twee Stappen verificatie (2FA), zoals het gebruik van een extra code tijdens het inloggen, voorkomt 99,9 procent van de aanvallen op accounts, zo stelt Microsoft. De softwaregigant laat weten dat het dagelijks meer dan 300 miljoen frauduleuze inlogpogingen op de eigen clouddiensten ziet.
Cybercrime georganiseerde professionele bendes
Cybercrime komt steeds vaker voor, maar wie zit er achter deze aanvallen? In ieder geval niet de 'computer nerd' die op zijn kamer wat code en scripts schrijft. Dat is een geromantiseerd beeld.
'Aantal cyberaanvallen stijgt naar recordhoogte'
Er was sprake van een stijging van bijna 4% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit was het gevolg van toenemende activiteit op het gebied van malware en exploits (misbruik van kwetsbaarheden). Een gedetailleerde bespreking van de Threat Landscape Index en de subindexen voor exploits, malware en botnets, compleet met speciale aanbevelingen voor CISO’s, is te vinden op het blog van Fortinet.