‘Cybercriminelen worden steeds persoonlijker’

Gepubliceerd op 10 juni 2021 om 07:00

DeCrisismanager interviewt Pim Takkenberg deel 2

“Cybercriminelen doen er alles aan om directieleden persoonlijk te raken", zegt Pim Takkenberg, oud-rechercheur en general manager bij Northwave. In een gesprek legt hij uit hoe cybercriminelen hun werkwijze veranderen.

Dat cybercriminelen in staat zijn om een hele organisatie stil te leggen, is alom bekend. Een sprekend voorbeeld is de aanval op het transportbedrijf Bakker Logistiek, waardoor het bedrijf 1,5 week vrijwel geen kaas meer kon leveren aan Albert Heijn.

Pim Takkenberg ziet bovendien dat cybercriminelen steeds harder en persoonlijker worden. “Bij een cyberaanval gaan ze bijvoorbeeld gericht op zoek naar de accounts van de directie. Directieleden beschikken niet alleen over de meest gevoelige informatie. Zij hebben ook zelf een persoonlijk belang dat bijvoorbeeld hun mailverkeer niet openbaar wordt én zij zijn degene die besluiten of er betaald gaat worden.”

Merk je ook dat zij tijdens het afpersen persoonlijker worden?

“Jazeker. Het komt bijvoorbeeld steeds vaker voor dat ze de gehackte organisatie bellen, om daarmee de druk extra op te voeren. Daardoor komt het extra dichtbij. In die gesprekken dreigen ze bijvoorbeeld om naar de pers te gaan, als er niet betaald wordt. Ook merk ik dat ze de directieleden steeds beter kennen. Ze weten hen bij naam te noemen en benaderen hen persoonlijk via de mail of telefonisch.”

Zie je ook andere trends, bijvoorbeeld in de manier waarop ze georganiseerd zijn?

“Ja. Criminelen werken steeds beter samen. De criminelen die de onderhandelingen doen, zijn vaak 24/7 bereikbaar en lossen elkaar in ploegendiensten af. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een voorstel gedaan om 80 bitcoins te betalen. Vervolgens kreeg ik als antwoord dat 100 echt het minimum was. Dat was vreemd, want hun eerdere voorstel was 90 bitcoins. Toen ik hem daarover aansprak zei hij: ‘Oh, dan heeft mijn voorganger u al een beter bod gedaan'. Blijkbaar was er een wisseling van de wacht geweest.


'Criminelen werken steeds beter samen'


En ze weten steeds beter wat hun klanten willen. Ik krijg bijvoorbeeld wel eens video’s toegestuurd waarin te zien is hoe ze gestolen data wissen. Daarmee bewijzen ze dat zij achter de aanval zitten en dat echt alles gewist is.

Ook heb ik na een betaling wel eens een rapport van 100 pagina’s toegestuurd gekregen waarin ze stap voor stap omschreven hadden hoe ze binnen waren gekomen. Dat vond ik natuurlijk wel interessant om te lezen. Het gaf goed weer hoe professioneel ze te werk gaan.”

Dit is het tweede artikel van een drieluik. Lees ook deel 1 waarin Pim Takkenberg vertelt hoe hij onderhandelt met criminelen. In deel 3 legt hij uit hoe criminelen in netwerken met elkaar samenwerken. Dat artikel verschijnt over twee weken.

Bron: decrisismanager.nl | Maaike Tindemans

Meer info over cybercrime

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Cybercrime gerelateerde berichten

“Als een producent software heeft aangeboden die vervolgens niet voldoet aan de digitale veiligheidseisen, is hij mogelijk aansprakelijk op grond van wanprestatie”

Gebruikers kunnen de software-ontwikkelaar aansprakelijk stellen voor de schade die een hacker heeft toegebracht als blijkt dat de cybersecurity niet op orde is. Als het product niet voldoet aan de digitale veiligheidseisen, kan de fabrikant of verkoper van de software aangeklaagd worden op grond van wanprestatie. Er zijn echter wel de nodige juridische en economische barrières die het verhalen van de schade complex maken.

Lees meer »

"Terug naar de kantoor jungle"

De pandemie heeft de manier waarop we leven en werken radicaal veranderd. Zakelijk was de weg van de veelal veilige boardroom en kantoortuin naar de metaforische keukentafel of zolder al ingezet. De realiteit heeft de discussie omtrent thuiswerken daarmee in sneltreinvaart beslecht, debat over afname van productiviteit en effectiviteit waren overgedragen aan vertrouwen uit noodzaak en brachten nieuwe uitdagingen aan het licht.

Lees meer »

Digitale dreigingen zullen verder toenemen in 2021

Ons leven staat door de COVID-19 pandemie op zijn kop. De offline en online gevolgen voor het bedrijfsleven en consumenten zijn niet gering. Zo werd thuiswerken de norm en namen digitale dreigingen toe. ESET voorspelt dat in 2021 digitale dreigingen verder zullen toenemen, met name in de vorm van ransomware en fileless malware. Het rapport ‘Cybersecurity Trends 2021: Staying secure in uncertain times’ bevat voorspellingen van deskundigen en onthult de belangrijkste uitdagingen die naar verwachting een impact gaan hebben op consumenten en bedrijven in 2021.

Lees meer »