Cyberaanval raakt 96 notariskantoren in Nederland

Gepubliceerd op 21 april 2021 om 15:00

Zesennegentig notariskantoren zijn de dupe geworden van een cyberaanval. Op vrijdagochtend 16 april is ICT-leverancier Managed IT uit Nieuwegein gehackt door een onbekende aanvaller. Uit voorzorg hebben het bedrijf en een aantal notariële softwareleveranciers hun servers en databases afgesloten.

Notariële softwareleveranciers

De cyberaanval werd vorige week vrijdagochtend opgemerkt. Managed IT ondernam onmiddellijk actie door de verbinding met de servers en databases, waar een aantal notariële softwareleveranciers aan is gekoppeld, te verbreken. 96 notariskantoren konden daardoor op dat moment niet digitaal werken. Ook waren ze slecht bereikbaar voor klanten.

In een tweede persbericht vertelt de KNB dat de problemen nog niet zijn opgelost. Maandag konden de getroffen notariskantoren geen akten passeren. “Deze notariskantoren proberen zo goed mogelijk hun klanten van die dag te informeren. Helaas is dat niet altijd mogelijk omdat ze door de hack geen toegang hebben tot contactinformatie van hun klanten”, schrijft de KNB. Mensen die hun notaris niet kunnen benaderen, kunnen naar de KNB bellen of e-mailen.

Gevolgen voor klanten

Omdat notarissen geen toegang hebben tot de contactgegevens van hun klanten, kunnen zij hen niet informeren over de gevolgen van de cyberaanval. Ook kunnen klanten niet bij hun notaris terecht om bijvoorbeeld de koopovereenkomst van een huis te ondertekenen of een testament op te stellen. Om digitaal onderzoek te kunnen uitvoeren, maakt een notaris gebruik van diverse systemen. Denk aan die van de burgerlijke stand, het Kadaster en kredietverstrekkers. Doordat de verbinding met servers en databases is verbroken, kunnen notarissen momenteel hun werk niet doen.

De website van ICT-beheerder Managed IT is uit de lucht. Een woordvoerder van de KNB bevestigt tegenover Computable dat veel notariskantoren slecht bereikbaar zijn. De techsite heeft Managed IT om een reactie gevraagd, maar verwijst hen door naar CSIRT DSP, het Cyber Security Incident Response Team voor Digitale Service Providers. De groep biedt ondersteuning en verstrekt advies aan digitale dienstverleners over de beveiliging van hun netwerk- en informatiesystemen.

Willen nog niet reageren

CSIRT DSP zegt op zijn beurt dat het niet reageert op lopende zaken.

Details over de aanval ontbreken op dit moment. Zodoende kunnen we niet zeggen wat er precies speelt, wie er verantwoordelijk is voor de aanval en of deze persoon of organisatie om losgeld heeft gevraagd. Een aantal scenario’s is denkbaar.

Eén daarvan is dat de daders een ransomware-aanval hebben uitgevoerd. De aanvallers hebben dan de servers of computersystemen van hun doelwit weten binnen te dringen en gijzelsoftware weten te installeren. Met deze software kunnen ze bedrijfsgevoelige documenten en vertrouwelijke informatie versleutelen. Medewerkers kunnen dan geen bestanden openen.

Om het slot te verwijderen, heeft de gedupeerde een sleutel of decryptor nodig. Alleen als het slachtoffer losgeld betaalt, krijgen ze deze. Doen ze dit niet, dan dreigen de aanvallers om de buitgemaakte informatie openbaar te maken, veelal via het darkweb. Uit angst voor schade en het feit dat iedere dag dat er niet gewerkt kan worden bakken met geld kost, kiezen slachtoffers er vaak voor om het gevraagde losgeld te betalen. Afhankelijk van de grootte van het bedrijf kan dit bedrag in de miljoenen lopen.

Tevens is het denkbaar dat de daders een Distributed Denial of Service of DDoS-aanval hebben uitgevoerd. Ze proberen dan het computernetwerk plat te leggen door het te bestoken met grote hoeveelheden data- en verbindingsverzoeken. Vroeg of laat raken de systemen overbelast, waardoor ze niet langer reageren op legitieme verzoeken. Het doel van een DDoS-aanval is veelal om de bedrijfsvoering van een bedrijf stil te leggen.

Reactie 21 april KNB

De aanval waardoor bijna honderd Nederlandse notariskantoren de afgelopen dagen geen akten konden passeren was het gevolg van een ransomware-infectie bij hun ict-leverancier Managed IT. Volgens de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) is bij de aanval een belangrijk deel van de infrastructuur van Managed IT versleuteld geraakt. Hierdoor hadden de notariskantoren ook geen toegang meer tot contactgegevens van klanten, waardoor die niet over geannuleerde afspraken konden worden ingelicht.

"Een gespecialiseerd bedrijf heeft de sleutel weten te bemachtigen, waardoor de volledige controle over het platform weer terug is", laat de KNB verder weten. Hoe de aanval kon plaatsvinden is niet bekendgemaakt. Bij de aanval zijn geen bedrijfs- of klantgegevens van notariskantoren gestolen.

De afgelopen dagen zijn de systemen van Managed IT opgeschoond en is er aanvullende beveiligingssoftware geïnstalleerd, wordt er multifactorauthenticatie toegepast en vindt continue monitoring plaats. De ict-leverancier is gisteren gestart met het weer online brengen van notariskantoren. Het is de verwachting dat de meeste kantoren vandaag weer kunnen werken.

Door de aanval waren zij uit voorzorg tijdelijk afgesloten geweest van verschillende servers en databases. De KNB waarschuwde eerder nog dat klanten van de getroffen notariskantoren de rest van deze week te maken kunnen krijgen met vertragingen of uitstel van passeerafspraken. Managed IT heeft aangifte bij de politie gedaan.

Bron: security.nl, knb.nl, vpngids.nl

 

Meer info over ‘Cybercrime’?

Tips of verdachte activiteiten gezien? Meld het hier.

Cybercrime gerelateerde berichten

Digitale dreigingen zullen verder toenemen in 2021

Ons leven staat door de COVID-19 pandemie op zijn kop. De offline en online gevolgen voor het bedrijfsleven en consumenten zijn niet gering. Zo werd thuiswerken de norm en namen digitale dreigingen toe. ESET voorspelt dat in 2021 digitale dreigingen verder zullen toenemen, met name in de vorm van ransomware en fileless malware. Het rapport ‘Cybersecurity Trends 2021: Staying secure in uncertain times’ bevat voorspellingen van deskundigen en onthult de belangrijkste uitdagingen die naar verwachting een impact gaan hebben op consumenten en bedrijven in 2021.

Lees meer »

Politie in een digitale samenleving

Het kennisniveau van politieagenten over de digitale aspecten van hun werk moet naar een hoger niveau getild worden. Zowel de kennis van als het herkennen van strafbare gedragingen is laag. Vaak weten agenten ook niet welke digitale sporen van belang zijn voor sporenonderzoek en vinden ze het lastig om prioriteit toe te kennen aan gegevensdragers. Ook bij het opnemen van de aangifte gaat het nog regelmatig fout. De politie gaat daarom investeren in het verbeteren van de digitale kennis en vaardigheden van agenten.

Lees meer »

Acht voorspellingen cybercrime

In 2021 en daarna zullen bedrijven zich moeten schrap zetten voor gerichte aanvallen op thuiswerkers. Via slecht beveiligde thuisnetwerken proberen cybercriminelen zakelijke laptops en smartphones te besmetten met malware. Ook verwacht het security bedrijf meer aanvallen op oplossingen die thuiswerkers veilig toegang geven tot bedrijfsgegevens en -systemen.

Lees meer »

In 2021 zal 'meertraps-aanvallen' toenemen

Afgelopen donderdag publiceerde Kaspersky zijn jaarlijkse 'Threat Predictions voor 2021'. Hierin staat de visie op 'Advanced Persistent Threats (APT's)' en hoe het landschap van gerichte aanvallen zich de komende maanden zal ontwikkelen. Zo zal de onrust uit 2020 veel structurele en strategische veranderingen met zich meebrengen, niet in de laatste plaats vanwege het nu bredere aanvalsoppervlak. Van nieuwe aanvalsvectoren, bijvoorbeeld gericht op netwerkapparatuur en 5G-kwetsbaarheden, tot 'meertraps-aanvallen' en activiteiten tégen cyberaanvallen, zoals zero-day-verkoop.

Lees meer »