Incidenten van Cybercrime stijgen in Nederland

Gepubliceerd op 16 oktober 2018 om 10:14
Incidenten van Cybercrime stijgen in Nederland

Incidenten van cybercriminaliteit stijgen in Nederland. Ook neemt fraude via WhatsApp dit jaar fors toe. Vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) wapent zich onvoldoende tegen computercriminaliteit.

Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in zijn Risicorapportage Cyberveiligheid.

Gevallen van cybercriminaliteit blijven groeien in Nederland. Zo werden Nederlanders in 2017 voor het eerst vaker slachtoffer van cybercriminaliteit dan van diefstal.

Afgelopen jaar zei bijna 12 procent van de Nederlanders slachtoffer te zijn geweest van cybercriminaliteit, een lichte stijging ten opzichte van 2016. De pakkans is echter relatief klein.

De aandacht lijkt steeds meer naar mobiele apparaten te gaan. Het aantal fraudepogingen via WhatsApp ligt dit jaar al drie keer zo hoog als in de drie jaar ervoor.

In de eerste helft 2018 waren er 180 meldingen van fraude via WhatsApp, in de periode 2015-2017 waren er in totaal 60 meldingen. Het gaat daarbij om fraude waarbij criminelen zich via WhatsApp bijvoorbeeld voordoen als een familielid in geldnood.

Minder ransomware, meer cryptojacking

Cybercriminelen kwamen de afgelopen jaren regelmatig in het nieuws door zogeheten ransomware, een stukje software dat een computer blokkeert en instructies geeft om te betalen, waarna de criminelen de computer weer vrijgeven.

Het CPB merkt op dat zich dit jaar nog geen grote incidenten met ransomware hebben voorgedaan. Tussen april 2017 en maart 2018 nam het aantal incidenten met ransomware af, en daalde ook het aandeel dat ransomware had in alle incidenten met malware.

Nu wordt bij financieel gemotiveerde malware eerder gekozen voor cryptojacking, waarbij computers ongemerkt worden geïnfecteerd met malware die cryptomunten voor cybercriminelen maakt.

Grote bedrijven beveiligen zich goed, mkb loopt achter

Nederlandse mkb-bedrijven lopen op het gebied van cyberveiligheid achter op grote bedrijven. In 2016 had 15 procent van de kleine bedrijven met tien tot twintig werknemers te maken met een cyberaanval.

Grotere bedrijven wapenen zich beter tegen cyberaanvallen. Zo gebruikt bijna 80 procent van de grote bedrijven met minstens 500 werknemers authenticatie met een beveiligingstoken. Gekeken naar alle ondervraagde bedrijven, gebruikte gemiddeld maar 34 procent authenticatie met een token.  

Vooral de kleinere bedrijven haalden daarbij het gemiddelde omlaag. Het is niet duidelijk of mkb'ers achterlopen vanwege de kosten of door kennisachterstand.

Bron: CPB

Cybercrime blog

Alle blog's

Van 26,2 miljoen schade naar 47,6 miljoen schade voor bankhelpdeskfraude

Banken treffen steeds meer maatregelen om fraude met gestolen bankpassen en phishing aan te pakken. Cybercriminelen gaan echter steeds geraffineerder te werk en slagen er steeds beter in om slachtoffers te overtuigen zelf geld naar hun bankrekening over te maken. Zodoende is de totale schade als gevolg van bankhelpdeskfraude in 2021 gestegen naar 47,6 miljoen euro.

Lees meer »

Overzicht cyberaanvallen week 14-2022

Duitse windmolenfabrikant Nordex schakelt systemen uit na cyberincident, D-Link-gebruikers opgeroepen om actief aangevallen routers offline te halen en NS wijst mede naar falend back-upsysteem als reden voor grote treinstoring. Hier het overzicht van afgelopen week en het nieuws van dag tot dag.

Lees meer »

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees meer »

Gazprom onder vuur

De website van Gazprom Neft, de olietak van het Russische staatsgasbedrijf Gazprom, is momenteel uit de lucht. Op de site was enige tijd een kritische boodschap over de Russische invasie in Oekraïne te lezen. Een woordvoerder van het bedrijf doet de inhoud van de boodschap af als ‘onzin’.

Lees meer »