Incidenten van Cybercrime stijgen in Nederland

Gepubliceerd op 16 oktober 2018 om 10:14
Incidenten van Cybercrime stijgen in Nederland

Incidenten van cybercriminaliteit stijgen in Nederland. Ook neemt fraude via WhatsApp dit jaar fors toe. Vooral het midden- en kleinbedrijf (mkb) wapent zich onvoldoende tegen computercriminaliteit.

Dat concludeert het Centraal Planbureau (CPB) in zijn Risicorapportage Cyberveiligheid.

Gevallen van cybercriminaliteit blijven groeien in Nederland. Zo werden Nederlanders in 2017 voor het eerst vaker slachtoffer van cybercriminaliteit dan van diefstal.

Afgelopen jaar zei bijna 12 procent van de Nederlanders slachtoffer te zijn geweest van cybercriminaliteit, een lichte stijging ten opzichte van 2016. De pakkans is echter relatief klein.

De aandacht lijkt steeds meer naar mobiele apparaten te gaan. Het aantal fraudepogingen via WhatsApp ligt dit jaar al drie keer zo hoog als in de drie jaar ervoor.

In de eerste helft 2018 waren er 180 meldingen van fraude via WhatsApp, in de periode 2015-2017 waren er in totaal 60 meldingen. Het gaat daarbij om fraude waarbij criminelen zich via WhatsApp bijvoorbeeld voordoen als een familielid in geldnood.

Minder ransomware, meer cryptojacking

Cybercriminelen kwamen de afgelopen jaren regelmatig in het nieuws door zogeheten ransomware, een stukje software dat een computer blokkeert en instructies geeft om te betalen, waarna de criminelen de computer weer vrijgeven.

Het CPB merkt op dat zich dit jaar nog geen grote incidenten met ransomware hebben voorgedaan. Tussen april 2017 en maart 2018 nam het aantal incidenten met ransomware af, en daalde ook het aandeel dat ransomware had in alle incidenten met malware.

Nu wordt bij financieel gemotiveerde malware eerder gekozen voor cryptojacking, waarbij computers ongemerkt worden geïnfecteerd met malware die cryptomunten voor cybercriminelen maakt.

Grote bedrijven beveiligen zich goed, mkb loopt achter

Nederlandse mkb-bedrijven lopen op het gebied van cyberveiligheid achter op grote bedrijven. In 2016 had 15 procent van de kleine bedrijven met tien tot twintig werknemers te maken met een cyberaanval.

Grotere bedrijven wapenen zich beter tegen cyberaanvallen. Zo gebruikt bijna 80 procent van de grote bedrijven met minstens 500 werknemers authenticatie met een beveiligingstoken. Gekeken naar alle ondervraagde bedrijven, gebruikte gemiddeld maar 34 procent authenticatie met een token.  

Vooral de kleinere bedrijven haalden daarbij het gemiddelde omlaag. Het is niet duidelijk of mkb'ers achterlopen vanwege de kosten of door kennisachterstand.

Bron: CPB

Cybercrime blog

Alle blog's

Cybercrime nieuwsbrief 150 (week 11-2021)

Als je wereld instort door sextortion, bevindingen wetenschappelijk onderzoek 'Catfishing en dating fraude' en Breda ontwikkelt Cybercrime Challenge voor inwoners. Dit en meer lees je in nieuwsbrief 150. Nog niet ingeschreven voor deze gratis nieuwsbrief over cybercrime en darkweb? Schrijf je dan hier in.

Lees meer »

Digitale fraude, oplichting meldingen week 11-2021

Het melden van 'digitale oplichting' pogingen is belangrijk, door het melden kunnen we andere potentiële slachtoffers behoeden voor het te laat is. Heb je een phishing mail, smishing bericht of werd je gebeld en vertrouw je het niet? Laat het ons, of onze collega's van Opgelicht?!, Radar, Kassa, of Fraudehelpdesk dan weten, want Samen bestrijden we cybercrime / digitale fraude. Ben je slachtoffer geworden van oplichting doe dan 'altijd' aangifte bij de politie.

Lees meer »

Breda ontwikkelt Cybercrime Challenge voor inwoners

Dat cybercrime een groeiend maatschappelijk probleem is, is inmiddels bekend. Steeds meer onschuldige mensen worden slachtoffer en ook de schade neemt verder toe. Het is daarom van cruciaal belang dat Nederlandse burgers en bedrijven digitaal weerbaar worden. Maar hoe kun je daar als lokale overheid aan bijdragen? Daar is in Breda een innovatieve oplossing voor ontwikkeld: The Cybercrime Challenge.

Lees meer »

Cybercrime in de VS (Internet Crime Report 2020)

Cybercriminaliteit in de VS zit in de lift, zo luidt de conclusie van het 'Internet Crime Complaint Center' (IC3). De afdeling van de FBI die zich bezighoudt met de bestrijding van cybercrime, ontving afgelopen jaar 791.790 klachten van burgers en organisaties die het slachtoffer waren van cybercriminelen en hackers. De aanvallers veroorzaakten hiermee zo’n 4,2 miljard dollar aan financiële schade.

Lees meer »

Als je wereld instort door sextortion

Kiki Scheepens had het best goed voor elkaar, een paar jaar geleden. Een intelligente, sterke vrouw, half in de veertig, twee bedrijven, geen maatschappelijke zorgen, een vriend met wie ze op het punt stond te gaan samenwonen.

Lees meer »

Bevindingen wetenschappelijk onderzoek 'Catfishing en dating fraude'

Steeds meer mensen zijn actief op dating en sociale mediawebsites. Op deze sites maken gebruikers een profiel aan waarmee ze zich aan anderen presenteren. Op een online profiel hoeven enkel de gewenste gegevens worden opgegeven, en deze informatie is vaak niet te controleren. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de werkelijkheid te verdraaien, of om jezelf als iemand anders voor te doen.

Lees meer »

"Toename van kwetsbaarheden zorgt voor toename met DDoS aanvallen"

Afgelopen dinsdag publiceerde 'Link11' het jaarlijkse DDoS rapport. Uit het rapport blijkt dat 2020 een recordjaar was op het gebied van DDoS aanvallen. Uit de analyse, die werd uitgevoerd door het Link11 Security Operations Center (LSOC) op basis van onder andere Open Source Intelligence (OSINT), blijkt dat de toename met name te danken is aan de pandemie.

Lees meer »

Desastreuze gevolgen door 'Welkom2020'

Door een samenloop van omstandigheden was de beveiliging van IT-systemen en servers bij de gemeente 'Hof van Twente' niet op orde. Audits die werden uitgevoerd door externe bedrijven leverden geen signalen op dat er iets mis was met de beveiliging. Een recente penetratietest (ethische hack test) zag een zwak wachtwoord over het hoofd, waardoor de daders het netwerk van de gemeenten konden binnendringen. Maar er waren meerdere beveiligingszaken die niet goed waren geregeld.

Lees meer »

"Het is vrijwel zeker minimaal 1200 servers geïnfecteerd"

De gevolgen van de kwetsbaarheden in Microsoft Exchange Server zijn groot voor Nederlandse organisaties en bedrijven. Het NCSC constateert dat er als gevolg van deze kwetsbaarheden data wordt gestolen, malware wordt geplaatst, achterdeurtjes worden ingebouwd en mailboxen worden aangeboden op de zwarte markt. Via de Microsoft Exchange server kunnen kwaadwillenden mogelijk ook in andere systemen komen.

Lees meer »