Financieel gewin het belangrijkste motief voor cybercriminelen

Gepubliceerd op 9 november 2022 om 15:09

First click here and then choose your language with the Google translate bar at the top of this page ↑

Cybercrime draait om geld. Het is dan ook niet verrassend dat financieel gewin het belangrijkste motief is sinds 'Verizon' dit ging betrekken in haar jaarlijkse 'Data Breach Investigations Report'. Ongeveer negentig procent van de inbreuken geanalyseerd in het DBIR van 2022 laat dit motief zien. De business case achter cyberaanvallen is nog altijd erg lucratief en daar moet iets aan gedaan worden. Zo lang organisaties bijvoorbeeld blijven betalen na ransomware-aanvallen is het echter dweilen met de kraan open.

Negen van de tien gevallen geldelijk gewin motief

Criminelen doen feitelijk alles om er zelf financieel beter van te worden, daarin zijn cybercriminelen niet anders. In negen van de tien gevallen van databreaches gaat het om geldelijk gewin. De overige 10 procent komt op het conto van spionage en een heel klein deel heeft een ideologisch motief (hacktivisme). Ook wanneer cyberaanvallers er niet in slagen zich te verrijken, zijn de financiële gevolgen voor het slachtoffer aanzienlijk. Cyberaanvallen kunnen een organisatie miljoenen kosten, in de vorm van reputatieschade, gegevensverlies en diefstal. Recentelijk werd duidelijk dat beelden van een nieuwe versie van een internationaal mateloos populaire game waren gelekt en gepubliceerd. De beurswaarde van het concern dat de game produceert, daalde prompt. En wat te denken van de kosten van hersteloperaties? Experts moeten worden ingevlogen en nieuwe hardware moet worden aangeschaft en ingericht om weer operationeel te worden. Om nog maar te zwijgen van de omzet die is misgelopen en de klanten die hun heil ergens anders zijn gaan zoeken.

Binnendringen van kernsystemen 

Bij het grote publiek blijven vooral de berichten over grote sommen losgeld hangen, die worden geëist na een ransomware-aanval. Dit is niet verwonderlijk. Het aandeel ransomware in het totaal aantal data inbreuken is nog nooit zo veel gestegen als afgelopen jaar. Het aantal gevallen van ransomware alleen nam in één jaar met dertien procent toe; een toename groter dan de voorgaande vijf jaar bij elkaar. Het mag geen verrassing zijn dat ransomware is toegenomen tijdens de pandemie, omdat thuiswerkers lakser omgaan met IT-veiligheid. De toename toont aan dat cybercriminelen steeds beter worden in het binnendringen van kernsystemen en vervolgens het versleutelen van gegevens. Daar komt bij dat eenmaal binnen, de aanvallers niets anders hoeven te doen dan kritieke functies te dwarsbomen door data en systemen te versleutelen. Zij hoeven niet op zoek naar specifieke items zoals wachtwoorden, creditkaartgegevens of bankinformatie.

Schade beperken 

Zolang waardevolle gegevens beschikbaar zijn en bedrijven bereid zijn criminelen te betalen, blijft ransomware een winstgevende cybertactiek. En daar wringt de schoen. Zolang organisaties dit geld blijven betalen, blijft het voor criminelen een lucratief businessmodel. Er gaan wel stemmen op om als bedrijfsleven en overheid de krachten te bundelen en elkaar te helpen - met geld, kennis en mensen - in geval van een ransomware-aanval. Zie dit als een verzekering, waardoor je niet lang uit de lucht bent en de schade enigszins beperkt blijft. Alles om maar te voorkomen dat er geld betaald wordt aan criminelen, voor wie ransomware alleen maar aantrekkelijk wordt.

Malware wordt niet herkend

Om in ieder geval een begin van een sterke verdediging te bouwen is het interessant om patronen te herkennen in de manier hoe aanvallers binnenkomen om een ransomwareaanval te plegen. Twee van de vijf ransomware-incidenten betreft het gebruik van desktop sharing-software. Hierbij wordt gebruik gemaakt van buitgemaakte wachtwoorden of van kwetsbaarheden door het uitblijven van patches. En bij 35 procent van de gevallen gaat het om het misbruik van e-mail, wat doorgaans wordt gevolgd door een phishing-aanval. Daarnaast zien we dat malwarecode verstopt wordt in bestaande 'vertrouwde’ toepassingen binnen organisaties; ze kunnen vrijelijk bewegen zonder op tijd herkend te worden. In meer dan de helft van de gevallen waarin malware wordt ontdekt, komt dat vaak omdat de dader zichzelf bekendmaakt of door een derde partij wordt onthuld - niet door de organisatie zelf. Je moet ervoor zorgen maatregelen te nemen om dit soort aanvallen op te vangen. Dit omvat een uitgebreid en in de praktijk gebracht incident response (IR)-plan, zodat je snel kunt reageren. Dit is cruciaal tijdens een ransomware-aanval.

De moed zou je in de schoenen kunnen zakken, maar we moeten niet vergeten dat we best veel aanvallen detecteren. Overheden, bedrijfsleven en de cybersecurity community slaan de handen ineen om dreigingsinformatie te delen. Nu nog stoppen met het betalen van losgeld. De volledige analyse van het onderzoek kunt u hier onder bekijken of downloaden.

2022 Data Breach Investigations Report Dbir
PDF – 13,9 MB 114 downloads

Bron: verizon.com, agconnect.nl

Meer cybercrime nieuws

Cybercriminelen weer super actief en creatief tijdens de Omikron lockdown

Cybercriminelen versturen op grote schaal phishingmails om een slaatje te slaan uit de huidige lockdown. In een e-mail, die zogenaamd van de Rijksoverheid afkomstig is, worden ondernemers, culturele instellingen en gezinnen gevraagd om een ‘steunpakket’ aan te vragen. In werkelijkheid is het een list om bankrekeningnummers en andere persoonlijke gegevens buit te maken.

Lees meer »

Retailers, bereid je voor op het seizoen van de cyberaanvallen

Retailers zitten middenin de belangrijkste periode van het jaar: de feestdagen. Black Friday en Sinterklaas hebben we achter de rug en er we doen nu volop inkopen voor Kerst. Precies in deze periode worden veel retailers getroffen door ransomware. Het resultaat: onbereikbare websites en verstoorde supply chains. Dit leidt tot teleurgestelde klanten en omzetverlies. Datasecurity is het hele jaar door een belangrijk punt van aandacht, maar rondom seizoensgebeurtenissen moeten bedrijven in de retailbranche extra goed voorbereid zijn op een eventuele ransomware-aanval.

Lees meer »

Cyber incidenten blijven jaar na jaar toenemen

Onderzoek van Orange Cyberdefense, onthullen dat het aantal cyberaanvallen op ondernemingen de afgelopen 12 maanden met 13 procent is gestegen, met een stijging in ransomware incidenten, en voor het eerst een merkbare golf van aanvallen tegen mobiele apparaten.

Lees meer »

'Log4j' kerstcadeau voor cybercriminelen

Diverse bedrijven grijpen hard in en zetten uit voorzorg webapplicaties uit. Verschillende gemeenten hebben dat nu al gedaan. Ook ABN Amro bevestigt tegenover de krant een deel van zijn systemen te hebben uitgeschakeld. IT-beveiligers zeggen bij de NOS dat het slechts een kwestie van dagen zal zijn voor er ransomware-aanvallen plaatsvinden die veel systemen tegelijk kunnen grijpen.

Lees meer »

Cyberinformanten gezocht

De meeste mensen kennen de term 'informant' van politieseries of Netflix-films, maar wat houdt deze belangrijke rol nu precies in? In dit artikel passeren de motieven en dilemma’s van een informant de revue en worden de werkzaamheden van het 'Team Criminele Inlichtingen' (TCI) bekeken.

Lees meer »